كلمتين لازم نبقى عارفينهم كويس : specific - sensitive لما نقولهم على الحاجة اللي بنقيسها في تحليلنا.

كلمتين لازم نبقى عارفينهم كويس : specific - sensitive لما نقولهم على الحاجة اللي بنقيسها في تحليلنا.

باختصار:

لما نقول التحليل ده specific لمرض معين أو إصابة معينة يبقى معناه ان التحليل ده مرتبط بالمرض ده او الاصابة دي . يعني لو طلع النتيجة ايجابي يبقى ده دليل على المرض ده او الحالة دي مش على حاجة تانية ممكن تكون هي سبب النتيجة الايجابية .
أما بقى كلمة sensitive فمعناها إن نتيجة التحليل تتناسب طرديا مع شدة المرض أو الإصابة ، يعني بيعلى التركيز لو اشتدت الحالة وبيقل التركيز لو قلت شدة الحالة.

ــــــــــــــ

أمثلة للتوضيح:

المثال الأول : تحليل ASO :
التحليل ده نقول عليه : specific / sensitive
لأنه متخصص في الكشف عن عدوى بكتيرية معينة الخاصة بالميكروب السبحي من المجموعة أ في الغالب ، تحديدا بيكشف عن الأجسام المضادة Anti-streptolysin O فقط .فبيدل على عدوى معينة .
وحساس للعدوى بحيث لما يتعمل في الوقت المناسب ( أو يتعمل مرتين متتاليتين حسب النظام التشخيصي المعروف له ) هيعطيني نتيجة تتناسب طرديا مع شدة العدوى.

ـــــــــــ

المثال الثاني : تحليل CRP :
التحليل ده نقول عليه : non-specific / sensitive
لأنه غير متخصص لمرض بعينه نقول non-specific ، ولأنه بيعلى ويقل على حسب شدة الالتهابات ويتناسب طرديا مع شدة الحالة فبنقول انه حساس sensitive . بمعنى ان التحليل ده رغم انه مش بيدل على مرض بعينه إلا انه بيعرفني شدة الحالة .

ـــــــــــ

المثال الثالث : تحليل RF :
أهو ده بقى non-sensitive / non-specific
بنقول عنه non-specific يعني مش متخصص في الكشف عن مرض بعينه لأنه بيعلى في حاجات كتير مش مرض الروماتويد بس.
كمان non-sensitive لأن تركيزه لا يتناسب مع شدة المرض يعني ممكن واحد عنده روماتويد والتحليل يطلع نيجاتيف وممكن حالة تانية يطلع تتر عالي جدا مع ان الحالة بسيطة .

ــــــــــــــــــ

الكلام عن التحليل وليس عن كيتس معينة أو طريقة شغل، لأن دي برضه بيتقال عليها نفس الكلمتين لكن يقصد بيها حساسية الكيتس او الطريقة وتخصصها.
الحساسية : إنها تقيس أقل كمية من المادة المقاسة
التخصص: انها لا تشتبه عليها مادة تشبه المادة اللي هنقيسها.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

تحميل كتاب القمه للتحاليل الطبيه .pdf
سلسلة كتب القمة للتحاليل الطبية الجز 1&2&3 مرجع يحتاجه كل من يعمل في مجال التحاليل الطبية سواء الخريجين حديثا أو ذوي الخبرة الطويلة في مجال التحاليل الطبية لا غنى للجميع عن هذا المرجع الغني بكل ما تعنيه الكلمة بالمعلومات التي يحتاج جميعنا للرجوع اليها بين الوقت والآخر. سلسلة القمة للتحاليل الطبية هي عبارة عن ثلاثة ..اضغط هنا تحميل كتاب القمه للتحاليل الطبيه .pdf appeared first on .

تحميل الاطلس الملون الجديد لتبسيط الفحص الميكروسكوبي Download New colored Atlas for simpilfication of the microscopic examination

ما هو تحليل A.S.O